Yoga


Yoga!

Nee Barbara, ik heb geen yoga beoefend. Gewoon vertoeven onder de afrikaanse bevolking brengt al een rust over je.  Tenzij je een deadline hebt en hun onverstoorbare rust en feilloze time-management je in de weg staan.

Yoga was het 2e Afrikaanse woord dat ik leerde. Het betekent zoveel als: goeiedag.   Mijn woordenkennis is dus toch al uitgebreid in deze wel heel ingewikkelde taal.

Vandaag heb ik dan nog "buda buda" mogen toevoegen aan mijn woordenschat.  Als je hier door de straten rijdt, zie je overal mannen rustig op hun moto zitten kijken naar de voorbijgangers.  Ik vroeg mijn collega Frances: wat doen die mannen eigenlijk als job?  Ze lijken daar maar te zitten...  Stupid question....  Het zijn dus moto-taxi's die wachten op klanten.  Wat zal m'n volgende domme vraag zijn?

5 juli - 18.30u

Hier zit ik dan, ondertussen in een ander hotel, wachtend tot we kunnen gaan eten.  We zijn vandaag vanuit Kumi  naar Soroti gereden, met een tussenstop bij een Health Center IV.

Wanneer we bij het HCVI arriveerden, merkte ik meteen een grote drukte.  ER wachtten vele "out-patiënts" buiten het gebouw om geholpen te worden.  We werden vrijwel meteen onthaald door een verantwoordelijke nurse en ze leidde ons rond op haar unit.  De materniteit waar het "vollen bak" was.  Er werd ons gisteren al verteld dat er een grote nood is aan vroedvrouwen.  Ze zijn enorm onderbemand, wat niet verwonderlijk is gezien het grote aantal geboortes in dit land.  ER is ondertussen al bergen werk verzet om vrouwen  te overtuigen in deze HC te bevallen.  Bij voorkeur vragen ze de zwangere vrouwen reeds op voorhand te komen voor een check en test op oa HIV.  Zo probeert men, bij eventuele besmetting, een baby van een HIV-besmette vrouw toch een kans te geven op een gezond leven.  Er zijn de middelen, maar er moet ook de wil van de vrouw zijn.

Na de materniteit werd ons een spiksplinternieuw gebouw getoond.  Er waren nog schilderwerken (op Afrikaans tempo) aan de gang.  Het gebouw is geschonken door Baylor (NGO). In dit gebouw zullen passerende truckers, die zich ziek voelen, kunnen laten verzorgen.  Maar ook de "sexpersons", zoals ze ze noemen, kunnen hun "klanten" hier laten testen op HIV en andere ziektes.  De resultaten van een test zijn binnen een paar minuten gekend en op deze manier kunnen ze "safe sex" garanderen.  Geen idee of er veel gebruik van gemaakt gaat worden, maar er wordt veel gewerkt aan "verbetering van quality of life".  Ik vind het laatste een bewonderenswaardig en vooral slim initiatief.

Verder zagen we ook een nieuwe verbrandingsoven, opnieuw geschonken door Baylor.  Als je weet dat men hier niet sorteert, en dus alles in dezelfde plastieken zak terecht komt, kan je je voorstellen welke stank dit met zich meebrengt.  Om nog maar te zwijgen van de gevolgen voor het milieu.
De geur van "verbranden" kruipt op heel veel plekken doorheen het land in je neus, en believe me, het lijkt te blijven hangen...

Ik stond versteld van de organisatie van dit HC.  Even voor mijn CPU-collega's:
- Handgeschreven SOP's vind je op grote posters hangend aan de muur
- Handgemaakte metrics/grafieken over bv aantal behandelde patienten per maand, vind je op grote forms hangend aan de muur
- Client rules vind je in elke kamer/office terug
- ...
Toch wel wat gelijkenissen met onze unit, nietwaar?  Met de beperkte middelen die deze unit heeft, scoren ze m.i. Fantastich qua organisatie en opvolging.
De foto's tonen jullie de "pharmacy", alsook het (flex)lab.  Aan jullie om te beoordelen...

(Sorry guys, time for dinner.  Zoals Schwarzenegger zeggen zou: I"ll be back

Jeuj, lekker gegeten!  Groenten en groenten en dikke frieten.  Afgesloten met mango en watermeloen.  Mij hoor je nie klagen. :-)

Even verder over deze middag: na de rondleiding, hebben we een 13 VHT's ontmoet.  Dit zijn de Village Health Teams, vrijwilligers van het dorp die helpen in het Health Center, maar ook de dorpen (ook diep in het Oegandese binnenland) intrekken om mensen te mobiliseren en te overtuigen naar de Health Centers te komen voor vaccinaties, checks en aan de vrouwen om te bevallen in een HC.
Martin en JoAnn (de mentors in ons team) hebben deze mensen getraind in Conflict management.  Deze mensen waren zo enthousiast, energiek en dankbaar dat ze getraind werden.  Nadien hebben we hen in een group discussion geinterviewd om hun noden te leren kennen.
De sessie werd trouwens voorafgegaan door een gebed in groep: gezongen en met klappen in de handen.  Mooi, intens en warm.

Nadat we de VHT's uitvoerig hebben bedankt en zij ons, hebben we onze tocht verder gezet richting Soroti.  Dit is onze thuisbasis voor de volgende 3 nachten.  Dit hotel biedt toch wel meer dan het Kumi-hotel dus de douche met warm, zoniet heet water deed deugd..

Misschien stellen jullie je nu de vraag wat de bedoeling is van de interviews met de versschillende partijen tijdens de bezoeken aan de Health Centra?  De informatie die we hebben verzameld, hebben we aangevuld op onze mindmap.  Dat wordt ondertussen een echt werkdocument dat de basis vormt voor onze volgende presentaties:
- vrijdag presenteren we op de universiteit de bevindingen
- Maandag zullen we onze informatie/data/input/gaps/success stories mogen verdedigen bij Baylor Uganda.
Morgen hebben we dus een intense dag voor de boeg want de training over Conflict management moet aangepast worden naar ons doelpubliek (studenten) en we moeten een presentatie maken over "communication, het hoe, wanneer, waarom, ..."  Maar met ons gemotiveerd team bestaande uit Moses, Wilson, Joann, Martin, Peter en Frances komt dat helemaal in de sjakos.

Lieve iedereen
Tijd om af te sluiten.

Groetjes uit Soroti - Akella Hotel



Comments

  1. Yoga lieve schat , bedankt voor weer een boeiend verhaal waar ik op sommige momenten niks van snap , ligt niet aan jou hoor want je kan het allemaal zo mooi vertellen het intereseert mij echt ( tenminste de dingen die ik snap ) ik ben blij dat het eten je bevalt en nu toch een lekker douchke kan nemen , ik vind het ook leuk dat je toch wel grappige dingen ervaart en er ook eens te lachen valt en ja die foto's zeggen genoeg , je moet dit met eigen ogen zien voor je beseft dat dit bestaat , wat een luxe leventje hebben wij , ik ga je nu laten en wens je een goede nachtrust , dikke knuffel van mama die veel aan u denkt <3 <3 <3

    ReplyDelete
  2. Oeps niets te lezen vandaag , geen bereik ? ik wou je toch nog welterusten zeggen en je vertellen dat er heel veel vrienden ook van op de camping nog uw blog lezen en de reacties die ik krijg maakt van mij een super trotse mama , dag schat en hopelijk tot morgen xxx

    ReplyDelete
  3. Tuurlijk wilt yoga hallo zeggen!! Ik groet jou geweldige dame. Succes! We miss you xx

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts